TravelissimaS

CHICHÉN ITZÁ – a Maya romváros

Chichén Itzá a világ 7 új csodájának listáján szerepel, így ez az ősi maya romváros méltán a legfelkapottabb helyek egyike a Yucatán félszigeten. Hatalmas tömegek látogatják naponta. Íme néhány tipp, hogy az ott eltöltött időnkből a maximumot tudjuk kihozni.

1) Szálljunk meg a közeli Pisté-ben

Pisté a Chichén Itzához legközelebb eső kis település, nagyjából 30 perc laza sétára esik a maya romvárostól.

Sajnos nagyon kevesen választják ezt a várost egy egyéjszakás mexikói kaland helyszínéül. A Chichén Itzához érkezők vagy tömeges buszokkal jönnek tengerparti hotelekből, vagy Valladolid-ban szállnak meg néhány napra.  Pedig ez az autentikus kis település sokkal több figyelmet érdemelne.

Mi a 180D autópálya felől hajtottunk be a városba, ami első ránézésre nem volt valami meggyőző. Akik még nem jártak hasonló helyeken, azokat elég nagy kultúrsokk érhet a pici bádog- vagy nádtetetős házak, a kóborkutyák, az utcán futkosó koszos kisgyerekek, a nagyon érdeklődő tekintetű helyiek, a színes műanyagszékes, első pillantásra nem éppen hívogató éttermek látványától. Köztünk is elhangzottak a “Te jó ég, hova jöttünk!” és az “Úr Isten, itt ki fognak rabolni minket!” mondatok, de teljesen felesleges volt bárminemű pánik. A helyiek annak örülnek, ha betéved hozzájuk egy-egy turista, aki náluk költi el a pénzét, nem pedig máshol.

Ha valaki nagy szuvenírvadász, annak mindenképp itt ajánlott a kincskeresés. Sehol, de sehol nem találtunk olcsóbb kütyüket, mint ebben a városban. Jaj, és alkudni ér!

Szállás:

Egy egész újszerű szálláshelyet találtunk, ami messze felülmúlta az elvárásainkat. Ez a medencés kis hotel 25 perc sétára van a Chichén Itzá bejáratától, a személyzet rendkívül segítőkész, a hely tiszta és kényelmes, ár-érték arányban nehezen találtunk volna jobbat a környéken. A közvetlen közelben élelmiszerbolt, szuvenírbolt, éttermek.

Étterem:

A központban a templomnál van egy nagyon autentikus kajálda, étteremnek nehezen nevezhető. Ez a La Gran Chaya, ahol helyi specialitásokat szolgálnak fel, de akár olyan ételt is elkészítenek, ami nincs az étlapon. Mivel mi minden helyen, ahol étkeztünk, megkóstoltuk a guacamole-t, itt sem maradhatott el. Amint kértük, már szaladtak is a zöldségeshez friss avokádóért, hogy elkészítsék nekünk a nagy kedvencünket. És milyen jól tettük, hogy kértük. Ez volt az egyik legjobb guacamole, amit egész utunk során kóstoltunk.

2) Érkezzünk kora reggel a Chichén Itzá bejáratához

Mivel a Cancun környékéről érkező tömött turistabuszok nagyjából 10 óra magasságában érkeznek, érdemes már nyitáskor a bejáratnál sorakozni, így elkerülve a hatalmas tömegeket. Mi nagyjából 8:30 körül értünk a kapuhoz és így is már elég sokan álltak sorban a jegypénztárnál.

Amennyiben korán érkezünk, körbe tudjuk járni legalább a főpiramist (El Castillo) úgy, hogy csak pár ember sétálgat körülötte. Sokkal kellemesebb így, mint tolakodó tömegben.

Nyitvatartás: 8:00 – 16:30

3) Jegyvásárlás

Senki ne lepődjön meg, amikor kiderül, hogy 2 db jegyet kell vásárloni a belépéshez és ezeket 2 külön ablaknál. Kicsit zavaró. Az egyik jegy 70 peso, a másik 172 peso, ez 242 peso összesen (kb 3500 HUF). Bankkártyát elfogadnak, de van, hogy nem műküdik az terminál, így készüljünk mindenképp készpénzzel is.

UPDATE: 2019-től a jegy ára összességében kétszeresére nőtt, az idegenforgalmi “adó” ugyan maradt 70 peso, a belépőjé viszont 411 peso lett, így összesen 481 mexikói pénzt kell kigyengetni.

4) Járjuk be az egészet és csodáljuk meg az apró részleteket

Ez a dzsungel közepén elterülő templomváros volt egykoron a maják, majd a toltékok legnagyobb gazdasági és politikai központja. Csodálatos és magasztos, ugyanakkor eléggé vérfagyasztó hely ez a nagyjából 600 épületet, templomot és több labdapályát számláló város, mely egy részének feltárása még mindig tart.

Miközben fedeztük fel a helyet, itt-ott belehallgattunk az idegenvezetők meséléseibe és tényleg nagyon sok érdekesség tárult elénk. Pl. ha az El Castillo fő lépcsőitől állunk kb. 10-15 méterre és tapsolunk egyet, a lépcsők a mayák szent madarának, a quetzalnak a hangját adják vissza. Az építésnél a mayák használták híres naptárukat is: minden napéjegyenlőségkor napnyugtakor a nap sugarai úgy vetülnek a piramisra, hogy a lépcsőn Kukulkán kígyóisten tekergő teste jelenik meg. Egyszerűen elképesztő, hogy a mayák micsoda építészeti és csillagászati képességekkel rendelkeztek!

5) Árusok és szuvenírek

Rengeteg árus kínálja portékáját a romváros egész területén. Vannak, akik egészen nyomulósak, ezért ne féljünk határozottan nemet mondani. Ha vásárolni szeretnénk, alkudni ér és kell is, mert sokszor többszörös áron kínálják az árut. Arra viszont mindenképp figyeljünk oda, hogy ha megegyezünk egy konkrét árban, nagy tiszteletlenség elállni az üzlettől!

Azt tapasztaltuk, hogy még itt is jobban megérte bármit megvásárolni, mint bárhol máshol. Ahogy haladtunk a tengerpart felé, Cobát is beleértve, minden egyre drágábbnak bizonyult.

6) Vasárnap és nemzeti ünnepek

Hacsak lehet, vasárnap és nemzeti ünnepek napjain kerüljük el messziről a Chichén Itzát. Ezeken a napokon ugyanis a mexikói állampolgároknak a belépés ingyenes. Szóval ha máskor hatalmas tömeg van, ezeken a napokon ez megtöbbszöröződik.

7) Készüljünk fel a hőségre

A dzsungel közepén meleg van, nagyon meleg. És ha nem elég a forróság, rátesz egy lapáttal a magas páratartalom. Ezért víz mindig legyen nálunk, hogy tudjuk a folyadékot pótolni.

8) A piramis nem megmászható

Igen, a piramis tetejére egy ideig fel lehetett mászni, de most már ez szigorúan tilos! Ha valaki mégis kíváncsi lenne arra, hogy milyen a kilátás fentről a dzsungelre, az látogasson el a Cobá-ban lévő szintén maya romvárosba és ott megteheti azt, amit a Chichén Itzá-nál nem.

3 Replies to “CHICHÉN ITZÁ – a Maya romváros”